In memorian: Tibet (Gilbert Gascard) 1931-2010

Wat hoorde ik vandaag? Tibet overleden…. 3 januari al in Roquebrune-sur-Argens. Wat een tekenaar was dit zeg… Hij is natuurlijk vooral bekend van Rik Ringers en Chick Bill, maar heeft ook wat andere zaken gemaakt zoals het recente Aldo Remy. Eigenlijk ben ik al zo’n 25 jaar groot Rik Ringers fan. Chick Bill is trouwens ook leuk, maar wat simpeler. Tibet werkte met André-Paul Duchâteau samen voor Rik Ringers. Chick Bill deed hij voornamelijk zelf, al heeft Greg ook aantal scenario’s voor zijn rekening genomen (plus nog een van de hand van Goscinny, genaamd De goudmijn van Dog Bull). Tibet heeft samengewerkt met de groten der aarde, al moet ik hem persoonlijk ook daarbij rekenen omdat ik zo’n enorme fan was. Hij heeft altijd de hete adem van Herge in zijn nek gevoeld. Pas in de recente Aldo Remy serie is hij dingen gaan tekenen die niet helemaal in het Herge-stramien passen. Nu moet ik wel zeggen dat dit niet mijn favoriete serie is (wel aardig). Nee, Rik Ringers blijf ik lezen en nog eens lezen. Een jaar of 10 geleden had ik de kans om een originele pagina aan te schaffen van het Rik Ringers verhaal De klauwen van de onbekende. Omdat ik het toch nog beetje duur vond (zelfs na fikse korting omdat ik direct wist welk verhaal het was, kan ook natuurlijk sales truck zijn geweest van deze handelaar) heb ik het uiteindelijk niet gekocht. Nu natuurlijk spijt van omdat ik nog geen week later van kenner hoorde dat het een koopje was. En van een van mijn Toppers.

Het enige wat rest is een aantal originele tekeningen van Tibet… daar ben ik nu nog zuiniger op. Ik heb hem persoonlijk ook een aantal maal mogen ontmoeten en het was zeker een aardige man.
Wat een plezier heb ik beleefd aan zijn verhalen. Hier staat volgens mij een van zijn laatste interviews.

~ door Marc Blok op januari 29, 2010.

Plaats een reactie