Proefrit BMW 318d


Dit weekend mocht ik een proefrit maken met de BMW 3-er Touring. Aangekomen bij BMW te Zeist bleek dat het een iets oudere touring was met iets andere motor. Maar ze hadden ook een splinternieuwe sedan staan met de 136pk diesel. Dus deze maar genomen omdat de wegligging nagenoeg hetzelfde zou zijn volgens de verkoper. Erg benieuwd was ik naar de motor aangezien deze duidelijk minder is dan de Audi (136pk/300Nm vs 143pk/320Nm). Dit vooral in combinatie met de caravan wat ik nu niet kan testen, dus ik moet maar uitgaan van de site caravantrekker. BMW heeft natuurlijk wel achterwiel aandrijving wat handig is met caravan.

De BMW werkt ook via zo’n usb stick achtige sleutel, in combinatie met start/stop knop. Omdat de auto iets ouder is was ik uitgegaan van een minder interieur dan de Audi. Alleen was ik even vergeten dat er in 2008 facelift is geweest. Van binnen zag het er prima uit. Het iDrive systeem werkte meteen zeer handig. De breedbeeld navigatie (met TMC) was ook super. Dit bleek trouwens de pro-versie van navigatie systeem te zijn.

We gingen wederom een route nemen met snelweg, woonwijk en landweggetjes. De wegligging was erg goed zoals ik verwachtte. De stoelen moesten wel even ingesteld worden. Joyce vond ze iets te hoog staan (dicht bij platfond) en haar arm leek ietjes te kort voor versnelling terwijl benen wel goed stonden voor pedalen. Zelf had ik hier totaal geen last van na wat fijnstellen van de stoelen. De sportstoelen die het model in de showroom had zijn trouwens stuk beter zoals ook al het geval was bij Audi. Hier denken we dus ook sterk over na.

Op de terugweg kwamen we nog even in de file terecht. Normaal wil je het niet, maar nu was het wel handig. Het navigatie systeem wist trouwens direct te vertellen dat er op mijn snelweg een file was. Leuk hoor. De airco is trouwens erg handig, zeer doordacht en makkelijk te bedienen – op gevoel – als je naar naar de weg blijft kijken. In mijn huidige auto is dat wel anders.

Voordeel van de BMW 318d Touring Corporate Lease Business Line is trouwens dat er standaard telefoon voorbereiding zit. Bij audi kost dit nog behoorlijk wat (508 euro). De lease prijs zonder opties is ruim 20 euro minder dan de audi per maand.

De opties in de business line versie zijn:
• 16 inch lichtmetalen wielen
• automatische airconditioning
• Navigatiesysteem Business
• nieuwe iDrive Controller
• Park Distance Control achter
• Xenon voor dim-en grootlicht
• Koplampsproeiers
• Bluetooth telefoonvoorbereiding
• alarmsysteem klasse 3
• opbergpakket

Daarbij zou ik nog willen:
• verlichting
• dimmende binnenspiegel
• licht/regen sensor
• middenarm steun
• trekhaak (afneembaar en wegklapbaar)
• pro navigatie
• snapin (voor iphone)
• blinderen achterramen (handiger)

Hiernaast nog dakdragers voor de fiets. Op caravan kan ook, maar dan kan je je fiets niet meenemen zonder caravan. Op trekhaak geen optie als je met caravan weggaat. Geldt trouwens ook voor de Audi A4.

Wat lastig wordt dit zeg….. Joyce vond het ook mooie auto die lekker reed. Ondanks dat ze altijd een voorkeur heeft gehad voor Audi. Een station is wel handig.

~ door Marc Blok op mei 22, 2010.

Plaats een reactie