Foutjes met fotograferen


Als ik ergens ga fotograferen dan heb ik zo nu en dan foto’s die nergens op lijken. Ik ben dan van alles vergeten in te stellen. Ik ben in het bezit van een Canon 40D en gebruik meestal mijn Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM lens. Dit is zeer goede combi heb ik gemerkt, maar toch doe ik soms wat fout. Het gaat bij mij meestal om de volgende punten:
– verkeerde filter op de lens, dus b.v. polarisatie filter binnen gebruiken bij slecht licht
– per ongeluk nog hoge iso ingesteld waardoor er meer ruis is wat niet nodig is
– IS uitgeschakeld (nog van macro shots)

Natuurlijk heb ik hem ook soms nog op Manual focus staan, maar dat merk je direct. Bovenstaande lijstje werk ik nu iedere keer af en na het fotograferen moet ik alles eigenlijk terug zetten in een soort standaard situatie waardoor ik direct in bepaalde situatie eraan denk om iets te wijzigen.

~ door Marc Blok op juni 20, 2010.

Eén reactie to “Foutjes met fotograferen”

  1. misschien is het een goed idee je meest gebruikte instellingen vast te zetten en indien je afwijkend wilt fotograferen kiezen voor een andere instellingen, Tv,Av of M.
    ik heb voor persoonlijke instellingen c1, c2 en c3. Gebruik Canon 5D Mark II.

Plaats een reactie