Operating Systems voor de Raspberry Pi 3B+

RaspberrypiHet was weer eens tijd om te kijken naar een update van mijn Raspberry Pi.

Het doel was zowel te kijken naar een desktop environment als een server omgeving. Daarvoor heb ik een aantal operating systems uitgeprobeerd. AlpineLinux had geen image en ik had geen zin om het redelijk ingewikkelde installatie process te volgen. OpenBSD moet ook erg omslachtig geïnstalleerd worden en viel daarom ook buiten de boot. Voor een volgende keer staat ook nog Manjaro, Gentoo en Arch Linux op het programma. Op Raspbian na waren allen aarch64 distributies.

– Raspberry PI OS (Raspbian)
Raspbian is de standaard distributie op basis van Debian welke meegeleverd wordt. Het maakt gebruik van LXDE en werkt out of the box prima. De reactietijden zijn snel en de stabiliteit is goed te noemen, waarschijnlijk doordat het op Debian gebaseerd is.

– Netbsd 9
NetBSD is een BSD besturingssysteem. Erg fijn is het automatisch vergroten van de partitie bij de eerste boot. Na inloggen is het zaak even het root password aan te passen en een nieuwe user aan te maken. De timezone moet daarna aangepast worden. NTP is standaard al actief netzoals de SSH daemon. Om pakketten makkelijker te kunnen installeren heb ik vervolgens pkgin geïnstalleerd. Vervolgens heb ik het sudo pakket, Git en PostgreSQL geïnstalleerd. Om het systeem te kunnen updaten is sysupgrade vereist. Ik heb geen desktop geïnstalleerd. Zowel de daily build als de officiële release werkte goed. Deze BSD distributie wil ik langer gebruiken!

– Freebsd 12.1
De installatie van FreeBSD ging zeer eenvoudig en vergelijkbaar aan NetBSD. Helaas kwam ik erachter dat er geen update mogelijkheid is naar een nieuwere versie in de toekomst. Sterker nog, ook security patches zijn niet zomaar mogelijk.  Dit kan alleen als je alle sources gaat builden. Daar zijn nogal wat issues mee heb ik gelezen en zit ik ook niet op te wachten (duurt enorm lang). Daarom zal ik deze distributie verder niet gebruiken.

– OpenSuse LXQT 15.2
Mijn ervaring met OpenSuse 15.0 op de Raspberry PI waren niet goed. Het werkte erg slecht en liep zelfs vast. Omdat ik in het verleden altijd SuSE Linux gebruikte wilde ik nog eens kijken of het nu wel werkte. En dat deed het! YAST reageerde soms traag maar verder werkte alles erg soepel en er waren (in de korte test periode) geen problemen met het systeem. Een goede vooruitgang dus!

– OpenRiscOS 5.26rc16
Dit besturingssysteem komt oorspronkelijk van de Acorn Archimedes uit 1987. Het is speciaal gemaakt voor de Arm architectuur van Acorn. Ondertussen zijn er vele nieuwe versies van de Arm processor gekomen maar je ziet duidelijk dat dit besturingssysteem oorspronkelijk voor de Arm gemaakt is als je naar de performance kijkt! Het nadeel is wel weer dat het een compleet ander besturingssysteem is. Wel wordt GCC meegeleverd. Voor een echte IDE moet je betalen, net zoals bij andere pakketten. Dat is jammer. maar het is erg leuk om even mee te spelen. Er schijn zelfs een club te zijn in Nederland.

– VoidLinux 20191109
VoidLinux is erg interessant omdat het geen gebruikt maakt van de te grote GLIBC maar van MUSL, een light op correctheid gebaseerde library. Daarnaast gebruikt het ook geen SystemD maar RUnit. Heel interessant om te kijken hoe snel deze linux distributie is op de Raspberry PI! Helaas was het na booten wel erg basaal wat je kreeg. Je had niet eens een netwerk verbinding. Alles moest geconfigureerd worden. Toen ik eindelijk nieuwe pakketten wilden downloaden werd het proces afgebroken vanwege incorrecte certificaten. Een probleem wat eerder ook al eens wat voorgekomen las ik en toen door site admins opgelost was. Je kan ook gewoon http gebruiken maar dit werkte even niet bij mij. Te veel gedoe allemaal en daarom heb ik hele project gestopt.

– Fedora Server 32 / Workstation 32
Het begon niet goed met de Workstation versie, deze werkte veel te traag. Daarom overgeschakeld op de Server versie. Deze werkte als een zonnetje. PostgreSQL installeren ging erg eenvoudig. Ook erg handig is Cockpit, de admin web-interface. Ik kwam er toen ook achter dat twee services (dbxtool en Networkmanager-wait-online) niet werkte. Herstarten vanuit Cockpit van dbxtool werkte maar na reboot weer hetzelfde probleem. Gelukkig staan deze services de werking van de thuis-server niet in de weg. Deze distributie had daarom mijn voorkeur van de Linux distributies.

– Ubuntu 2020.04 LXQT/XFCE
De Ubuntu 18.04 MATE versie (beta) werkte goed dus nu maar eens de reguliere distributie proberen. Dat ging niet zo goed, ik kreeg hem niet aan de praat. Niet met LXQT als met XFCE. En dan ook nog met verschillende displaymanagers. De volgende keer zal ik de server versie nog eens proberen omdat het met Fedora toen ook goed ging zonder desktop omgeving.

Voor de desktop zijn er minder goede alternatieven dan ik dacht. Daarom hou ik het bij OpenSuse of Raspbian. En natuurlijk RiscOS om mee te spelen, maar dit is toch te ver af van de reguliere unix wereld. In de server wereld zijn meer mogelijkheden, NetBSD verdient mijn voorkeur omdat dit een cleane Unix implementatie is. Daarnaast verraste Fedora Server mij positief waardoor ik hier ook verder mee wil. Deze is ook net handiger dan NetBSD.

 

[Update 11-2-2021]

– Plan9
Dit experimentele besturingssysteem blijkt ‘goed’  te werken op de Raspberry Pi! Het is een besturingssysteem ontwikkeld door Bell Labs in 1992 door een groep mensen waarvan vele ook betrokken waren bij de creatie van Unix (Ken Thompson, Dennis Ritchie, Rob Pike). Het besturingssysteem bevat vele innovatieve concepten maar het is  een zeer spartaans systeem. Feitelijk kan je er ook vrij weinig mee. Niet te vergelijken met OpenRiscOS bijvoorbeeld, de andere outsider. De ‘grafische’ user interface RIO werkt wel soepel. Het is de bedoeling dat je een muis hebt met 3 buttons trouwens. Zelf ben ik er na enige tijd spelen ook wel weer klaar mee, maar het is mooi om dit ook eens gezien te hebben! 

~ door Marc Blok op september 16, 2020.

Plaats een reactie