Eindejaarslijstje 2021!

Jaarwisseling2017 2018 2084

Wat een grote hoeveelheid goede releases dit jaar! Misschien geen klassiekers maar dat weten we toch pas over 10 jaar. Veel oude bands hebben weer een release uitgebracht en hebben er goed de tijd voor genomen vanwege Corona. Dat is ook te merken aan de kwaliteit. Naast nieuwe releases zijn er ook aantal live en live-zonder-publiek releases uitgebracht. Deze zijn bovenverwachting goed. Super goed eigenlijk. Dus wilde ik er een aantal noemen die ik echt fantastisch vond: Paradise Lost, Enforcer, Armored Saint, Destructionen de topper Death Angel. Viel er ook wat tegen dit jaar? Ja, eigenlijk Iron Maiden. Het is wel een ok album maar de richting van de laatste (vele jaren) is niet geheel mijn richting. Dus deze valt buiten het lijstje. Ook had ik grote verwachtingen van Agent Steel. Hij is leuk maar kon ook niet binnen de top 25 komen. Fear Factory hetzelfde. Leuk maar niet goed genoeg. Eigenlijk meer een compliment voor de albums in de top 25 omdat daarnaast nog vele goede albums verschenen zijn. Ygnwie Malmsteen is eigenlijk niet zo goed, net zoals Alice Cooper en Geezer Butler. Desaster vond ik ook beetje tegenvallen. Op een of andere manier boeide deze albums mij niet echt.  Wat de top 25 betreft is KK’s Priest het album dat de meeste stof deed opwaaien. Is dat wel een goed album? Ik vond van wel, maar velen ook niet. Mastadon vonden velen dan weer de topper van het jaar. Opvallend vond ik Running Wild omdat ik dit altijd beetje b-band vond. Maar dit album is echt gewoon erg leuk en zet ik vaker op. Oh ja, UDO en Hitten vielen net buiten mijn lijstje… maar er waren 25 plekken dit jaar 🙂

 

Maar nu de lijst:

1. Helloween – Helloween
2. The Night Flight Orchestra – Aeronautic II
3. Flotsam and Jetsam – blood in the water
4. Enforced – Kill Grid
5. Paradox – Heresy II
6. Artillery – X
7. Exodus – Persona non Grata
8. Asphyx – Necroceros
9. Cradle of Filth – Existence is Futile
10. Goijra – Fortitude
11. KK’s Priest – Sermons of the Sinner
12. Running Wild – Blood on Blood
13. Einherjer – North Star
14. witherfall – Curse of Autumn
15. Memorian – To The End
16. Soen – Imperial
17. Brainstorm – Wall of Skulls
18. Evile – Hell Unleashed
19. Accept – Too Mean to Die
20. Wraith – Undo the Chains
21. Cryptosis – Bionic Swarm
22. Mastadon – Hushed and Grim
23. Rezet – Truth in Between
24. Portrait – At One with None
25. At the Gates – The Nightmare of Being

~ door Marc Blok op december 26, 2021.

Plaats een reactie